Guvernul României a aprobat astăzi primele măsuri economice de protejare atât a angajatorilor cât și a angajaților care sunt profund afectați de pandemia cauzată de răspândirea Coronavirusului Sars Cov 2.
S-a hotărât ca indemnizația de șomaj tehnic în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat se va suporta din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Acesta nu va depăși 75% din salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 .
Prin Ordonanța 30/2020 („Ordonanța”) intrată astăzi în vigoare, s-au stabilit criteriile de acordare a banilor către companii pentru indemnizații:
- firma să își fi suspendat activitatea ca urmare a reducerii a activității pe fondul pandemiei de coronavirus SARS Cov 2 și drept urmare să fi dispus suspendarea temporară a contractelor de muncă ale angajaților săi;
- formularea unei declarații pe propria răspundere de către societate din care să reiasă că înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
Care sunt pașii de urmat?
Solicitarea de acordare a indemnizației de șomaj tehnic se va depune împreună cu lista angajaților ce urmează să beneficieze de șomaj tehnic, precum și actele care probează criteriile de acordare, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene în raza teritorială a cărora își au sediul, via email.
Poți beneficia de indemnizații pentru toți angajații companiei?
De reținut este că angajatorii pot beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic doar pentru o parte din angajați. Limita maximă a numărului de angajați ce pot beneficia de șomajul tehnic în condițiile Ordonanței este în cotă de 75% din numărul total al angajaților.
Indemnizațiile, dacă sunt suportate de stat, mai sunt impozabile?
Indemnizația de șomaj acordată în condițiile Ordonanței este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale conform Codului Fiscal. Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se va face de către angajator din indemnizațiile încasate.