Actele de care are nevoie angajatorul pentru decontarea indemnizației privind șomajul tehnic de la stat.
Zilele trecute Guvernul anunța că statul va suporta indemnizația de șomaj tehnic în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pentru companiile care sunt nevoite să-și închidă afacerile din decizia autorităților, în timpul stării de urgență. Totodată, statul ajută și alte firme care au salariați în șomaj tehnic, dacă au fost afectate indirect de coronavirus, dar în anumite condiții, conform Ordonanței de urgență a Guvernului 30/2020 („Ordonanța”) care se aplică deja din 21 martie 2020.
Concret, este vorba de angajatorii forțați de autorități să-și întrerupă activitatea și de angajatorii afectați indirect, care se văd nevoiți să-și reducă activitatea și care n-au destui bani pentru plata indemnizațiilor de șomaj tehnic. În funcție de situația concretă în care se află fiecare angajator, acesta va avea nevoie de acte diferite pentru a cere ajutorul Guvernului, după cum reiese din textul Ordonanței.
Pe scurt, dacă ești un angajator cu activitatea întreruptă din decizia autorităților, va trebui să depui prin e-mail o cerere la agenția teritorială de ocupare a forței de muncă, semnată de reprezentantul legal, o listă a persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, semnată de reprezentantul legal (model oficial anexat la modelul cererii) și de un Certificat de stare de urgență (CSU) obținut de la Ministerul Economiei. Foarte important de precizat este că procedura de obținere a certificatului de situație de urgență va fi stabilită prin ordin al Ministerului Economiei, iar modelul declarației pe propria răspundere va fi stabilit prin ordin al Ministerului Muncii. Nici unul, nici celălalt n-au fost oficializate până la acest moment.
Dacă ești angajator afectat indirect, cu activitate redusă din cauza coronavirusului, vei depune prin e-mail la agenția teritorială de ocupare a forței de muncă, semnată de reprezentantul legal, lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, semnată de reprezentantul legal (model oficial anexat la modelul cererii), declarație pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației cu minimum 25%, față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020, și că n-are destui bani pentru a plăti toți salariații (modelul oficial nu este stabilit până acum, însă poți obține informații accesând acest link).
Documentele necesare se depun în luna curentă pentru plata indemnizației aferente lunii anterioare, conform Ordonanței. Plata sumelor de la stat se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentației.
Salariații aflați în șomaj tehnic au contractele individuale de muncă suspendate la inițiativa angajatorului, din cauza întreruperii temporare a activității din motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemănătoare.