Contencios administrativ si fiscalDrept civilVlad PodoleanuCe controale fiscale speciale desfășoară ANAF în următoarea perioadă? Ce să ai în vedere ca antreprenor, în contextul în care Fiscul a publicat un plan de acțiuni?

August 24, 20200
Avocat drept fiscal – ANAF urmărește categorizarea contribuabililor în funcție de riscul fiscal. Atât firmele, cât și persoanele fizice autorizate (PFA) vor fi controlate, în viitorul apropiat, în funcție de riscul pe care-l prezintă, acesta fiind stabilit în funcție de comportamentul lor fiscal.

Fiscul analizează în această perioadă pe toți cei care nu și-au plătit dările scadente lunile trecute, deși nu au fost afectați de pandemie, încercând totodată să-i convingă pe contribuabili să se conformeze voluntar la plata dărilor fiscale, telefonic sau prin poștă, inclusiv cea electronică, potrivit unui document al Executivului care ne arată planurile în derulare și de viitor ale Finanțelor și ale ANAF. Sunt menționate controale în anumite domenii, dar și modernizarea unor platforme folosite acum de contribuabili, conformarea în materia prețurilor de transfer, precum și îmbunătățirea analizei de risc.

În funcție de clasa de risc în care se încadrează un contribuabil, metodele noastre de intervenție vor fi diferențiate. Pentru cei din categoria risc fiscal mic și mediu, vom transmite notificări și vom media, împreună cu contribuabilii, problemele pe care noi le vedem. Evident că, pentru contribuabilii clasificați în categoria de risc fiscal ridicat, vom utiliza instrumentele de procedură de care Fiscul dispune și în prezent – inspecții fiscale și controale antifraudă”, a explicat președintele Fiscului, Mirela Călugăreanu, subliniind că această politică a început să fie pusă în practică.

La ce să te aștepți în practică?

După cum știm din practică, există un tipar utilizat de autorități pentru a confirma sau a infirma riscurile pe care le identifică, înainte de a decide că este cazul pentru un control amănunțit la un contribuabil sau la altul. Pe scurt, ideea este că inspectorii antifraudă derulează un control inopinat și apoi se decide dacă există motive solide pentru a declanșa o inspecție fiscală. Comparativ, controlul inopinat este scurt, țintit și nu necesită multe resurse, iar inspecția fiscală este de durată, complexă și necesită resurse considerabile din partea ANAF. Practica inspectorilor ANAF din ultima perioadă arată că aceștia urmează o procedură anume atunci când decid să declanșeze sau nu o inspecție fiscală la o companie. Mai precis, se derulează un control operativ și inopinat al Direcției Antifraudă, prin care inspectorii își dau seama dacă riscurile pe care le bănuiau sunt confirmate sau infirmate.

Ce prevede planul de acțiuni pentru implementarea Programului Național de Reformă 2020 și a Recomandărilor Specifice de Țară 2020?

Iată pe scurt câteva dintre chestiunile ce vizează contribuabilii în mod direct, din perspectiva măsurilor de implementat sau deja implementate de către Ministerul de Finanțe și de către ANAF:

    1. Conformarea la plata obligațiilor fiscale: pe lângă acordarea de facilități fiscale pentru bunii plătitori, Fiscul va identifica primii 100 de contribuabili  mari  plătitori și pe primii 100 cu cele mai mari restanțe față de Fisc (termen de finalizare de finalizare – trimestrul IV 2020);
    2. O altă intenție menționată expres este analiza sumelor declarate și neplătite de către contribuabili în perioada stării de urgență/alertă, precum și solicitarea și analiza soldurilor disponibilităților existente în conturile bancare ale contribuabililor mari plătitori/debitori, care nu și-au plătit obligațiile scadente în perioada stării de urgență/alertă;
    3. Fiscul va contacta contribuabilii pentru a-i convinge să plătească obligațiile fiscale, dacă s-a constatat că nu au fost afectați de criza COVID-19;
    4. Se vor institui măsuri asigurătorii  care vor garanta recuperarea obligațiilor bugetare;
    5. Extinderea măsurilor de recuperare de la debitorii analizați la persoanele  fizice  răspunzătoare  pentru  neplata obligațiilor  bugetare,  prin  analiza  atragerii  răspunderii solidare;
    6. Creșterea conformării voluntare în domeniul prețurilor de transfer: vizează  consolidarea  capacității  administrative  și profesionale  a  personalului  inspecției  fiscale  implicat  în verificarea  prețurilor  de  transfer,  intensificarea  pregătirii inspectorilor   fiscali   în   domeniul   preturilor   de   transfer, promovarea publică a posibilităților de emitere a acordurilor de preț în avans și a soluțiilor fiscale individuale anticipate, precum și programarea de întâlniri de asistență contribuabili pe teme aferente prețurilor de transfer;
    7. Armonizarea riscurilor identificate la nivelul activităților de administrare  fiscală,  inspecție  fiscală,  vamale  și  de antifraudă fiscală cu scopul creării unui profil unic de risc al contribuabilului;
    8. Comunicarea  cu  contribuabilii  în  activitatea  de  colectare  a creantelor bugetare se va realiza cu prioritate, prin contactare telefonică  ori  prin  mijloace  electronice la distanță (poșta electronică etc.)
Inspecții fiscale și controale Antifraudă

Cât privește capitolul acțiunilor de control, se prevede consolidarea controalelor în domeniul comerțului electronic, precum și investigarea cazurilor de fraudă specifice perioadei de criză sanitară (aici controalele sunt în derulare deja, cu termen de finalizare – trimestrul I 2021).

În Planul de acțiuni pentru implementarea Programului Național de Reformă 2020 și a Recomandărilor Specifice de Țară 2020 se prevede: „Condițiile de piață generate de apariția pandemiei COVID-19 au  creat  dezechilibre  între  cerere  și ofertă  și  au  determinat creșteri de prețuri ale unor produse (de ex. produse de igienă, materiale sanitare  și  produse  alimentare  de  bază). Acest fenomen a favorizat tendințele de fraudare a bugetului de stat prin  intermediul  unor  societăți  cu comportament fiscal neadecvat.

Astfel, în perioada stării de urgență a fost demarată o acțiune de  monitorizare și  verificare  a  contribuabililor  care comercializează  astfel  de  produse,  scopul  principal  fiind identificarea  celor care au realizat un salt semnificativ de preț  și  evaluarea  modului  în  care  au  fost  îndeplinite obligațiile fiscale pe tot lanțul tranzacțional, la finalul unei perioade fiscale.

Măsura  vizează  valorificarea  analizelor  de  risc  efectuate  la agenții  economici  care  au  desfășurat,  în  perioada  stării  de urgență,  comerț  cu  materiale  sanitare,  prin  finalizarea controalelor antifraudă la contribuabilii  care  se  sustrag  de  la plata obligațiilor fiscale”.

Av. Vlad Podoleanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *