Dreptul munciiVlad PodoleanuInspecția Muncii a anunțat controale la angajatori până pe 24 noiembrie. Se verifică trecerea pe munca la distanță, decalarea programului și măsurile de SSM

November 13, 20200
Avocat dreptul muncii – Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM).

Conform OUG 192/2020, firmele cu peste 50 de salariați au fost obligate să treacă pe munca la distanță sau să decaleze programul de lucru, pentru a micșora riscul de infectare la care sunt expuși salariații. În acest context, Inspecția Muncii a pus la dispoziție un ghid pentru angajatori, care se referă în special la formalitățile privind Revisal.

Companiile private şi instituţiile publice sunt obligate încă din 9 noiembrie 2020 să îşi trimită salariaţii să muncească de acasă, dacă profilul activităţii le permite acest lucru, sau să decaleze programul de muncă cu cel puţin o oră, potrivit noilor restricţii impuse de Guvern. Această măsură se aplică tuturor angajatorilor cu peste 50 de salariaţi, pe durata stării de alertă.

Important! OUG 192/2020 prevede că trecerea în telemuncă sau munca de acasă poate fi impusă unilateral, fără a mai fi nevoie de acordul salariatului, aşa cum este menţionat în Legea nr. 55/2020.

Ce implică controalele ITM?

Campania națională de controale la angajatori, care a început deja de marți, 10 noiembrie 2020, se desfășoară până pe 24 noiembrie 2020. În plus, autoritățile au avertizat că urmează să facă verificări, în respectiva perioadă, inclusiv în zilele de sâmbătă.

„Astfel, luând în considerare necesitatea asigurării, în continuare, a unei protecții adecvate împotriva îmbolnăvirii cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevăzută de Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se impune intensificarea controalelor desfășurate de Inspecția Muncii, în vederea verificării și conștientizării angajatorilor cu privire la aplicarea legislației care reglementează stabilirea unor programe individualizate de muncă, munca la domiciliu, munca în regim de telemuncă, precum și cu privire la asigurarea unui mediu de muncă sigur pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor”, a declarat Dantes Nicolae Bratu, șeful Inspecției Muncii, în anunțul publicat miercuri.

Timpul nu mai are răbdare cu oamenii..

„Celebra afirmație „Timpul nu mai are răbdare cu oamenii” a lui Marin Preda pare mai actuală ca oricând. Dacă
până acum activitatea inspectorilor de muncă avea o latură importantă de prevenire, care viza informarea și conștientizarea lucrătorilor și a angajatorilor asupra riscurilor la care se expun, în contextul actual suntem obligați să impunem respectarea anumitor reglementări, practic s-a trecut de la poate la trebuie.” – se arată în comunicatul de la Inspecția Muncii.

Concret, inspectorii muncii vin în control pentru următoarele:

  • obligarea angajatorilor care au peste 50 de salariați fie să treacă salariații pe telemuncă sau munca la domiciliu, fie să instituie un program de lucru decalat. În acest fel, se dorește diminuarea riscului de infectare cu coronavirus la locul de muncă și/ sau pe traseul dintre casă și muncă;
  • verificarea măsurilor de SSM implementate de angajatori în contextul epidemiologic actual și nu numai;
  • verificarea organizării transportului salariaților de acasă la locul de muncă și invers, precum și modul organizării spațiilor în care salariații iau masa;
  • identificarea și sancționarea muncii nedeclarate.

av. Vlad Podoleanu

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *