Contencios administrativ si fiscalDrept civilVlad PodoleanuControlul antifraudă: începând cu 3 septembrie 2022, punctul de vedere al firmei verificate trebuie analizat și poate schimba rezultatul controlului

September 8, 20221
Avocat drept fiscal: Înainte de această modificare, articolul 137 ind. 1 din Codul de proc. fiscală prevedea doar că, la finalizarea controlului, se încheie un proces-verbal sau un act de control care se comunică celui verificat pentru ca acesta să-și poată exprima punctul de vedere față de document (în cinci zile lucrătoare de la comunicare). Însă nu se prevedea ce se întâmplă mai departe – dacă punctul de vedere trebuie analizat sau nu și dacă poate influența concluziile inspectorilor sau nu.

Cadrul legal al controalelor antifraudă a fost completat printr-o ordonanță aplicabilă din 3 septembrie 2022. În esență, se introduc prevederi noi care obligă inspectorii antifraudă la analizarea punctului de vedere al firmei verificate și poate chiar la ajustarea rezultatelor controlului.

OG 31/2022 completează, mai precis, articolul 137 ind. 1 din Codul de procedură fiscală cu prevederi despre ce trebuie să se întâmple după ce un contribuabil își exprimă punctul de vedere referitor la rezultatele unui control antifraudă. Adică referitor la procesul-verbal sau actul de control.

„Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului (…) se analizează la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală. În măsura în care din analiza prevăzută (…) reiese că este necesară refacerea controlului și/sau a procesului-verbal/actului de control, după caz, conducătorul structurii dispune măsurile necesare conform celor constatate. Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului, împreună cu analiza menționată (…), va fi avut în vedere de către organele competente”, scrie în noua ordonanță (punctul 14 al articolului I).

Concret, asta înseamnă că inspectorii antifraudă sunt obligați, de-acum, să țină cont de punctul de vedere al contribuabilului și, dacă e cazul, să-și ajusteze concluziile din urma controlului.

Fără o legătură directă cu noua ordonanță, dintr-o decizie recentă a Curții Constituționale reiese că imposibilitatea de a contesta procesele-verbale sau actele de control emise de inspectorii antifraudă nu implică o problemă de constituționalitate. Cu alte cuvinte, procesul-verbal sau actul de control nu este un act administrativ-fiscal. Punctul de vedere nu reprezintă o contestație, însă autoritățile îi vor acorda, de-acum, o importanță mai mare.
Salutăm această intervenție legislativă, dar, în același timp observăm că nu se detaliază în concret ce implică, procedural, că punctul de vedere este avut în vedere sau care sunt organele competente vizate – aspect care, probabil, va da naștere la interpretări diferite și, deci, la dispute fiscale între părțile implicate.

One comment

  • badin

    January 28, 2023 at 7:38 pm

    Buna! Acesta este primul meu comentariu aici, asa ca am vrut doar sa dau un strigat rapid si sa spun ca imi place cu adevarat sa citesc articolele tale. Puteti sugera alte bloguri/site-uri web/forumuri care acopera aceleasi subiecte? Multumiri!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *